Wat is cardetailing?

Een auto kan u gewoon schoonmaken, maar een auto kan u ook detailen. Er zit een wereld van verschil tussen de twee! Als u uw auto laat detailen dan mag u er zeker van zijn dat hij tot in de kleinste “details” verzorgd wordt. U kunt het een beetje vergelijken tussen uw haar zelf wassen of het laten opmaken door een haarstyliste. Alles hangt dus een beetje af van wat u verwacht. Wilt u dat uw auto snel proper is? Dan is een ritje door de wasstraat ideaal, maar wilt u uw auto echt eens lekker laten verwennen? Wel dan is een bezoekje bij de detailer misschien wel wat u zoekt!

The eye of a detailer
No offense, maar een detailer bekijkt uw auto heel anders dan uzelf. Met heel wat moderne apparatuur gaat een detailer aan de slag om het allerbeste uit uw auto te halen.
Ten eerste is het gebruik van licht van cruciaal belang. Zonder (héél veel) licht is een detailer eigenlijk blind. Met allerlei spots en inspectielampjes ziet u pas écht in welke staat uw auto is. U kunt er de kleinste krasjes op uw lak mee opsporen en het laatste korreltje zand mee uit uw interieur halen.


Interieur & exterieur
Naast een krachtige stofzuiger gebruikt een detailer ook constant perslucht om stof, zand en haren uit de kleinste kiertjes en spleetjes te blazen. Denk bijvoorbeeld hoe lastig het kan zijn om het stof uit uw ventilatieroostertjes te krijgen… Wanneer er ook hardnekkige vlekken aan te pas komen is een waterstofzuiger onmisbaar om vlekken uit stoffen zetels en de vloerbekleding te trekken.
Er bestaan ook tientallen borstels en penseeltjes voor alle soorten vuil: hondenhaar wordt verwijderd met een rubberen borstel, tapijten worden grondig geschrobd met een ruwe borstel en lederen zetels dan weer met een zachte.
Als een echte chemicus gaat een detailer ook altijd aan de slag met een heel arsenaal aan producten zoals glasreiniger, interrieurreiniger, velgenreiniger, eiwitoplosser, teerverwijderaar, vliegroestverwijderaar, enzovoort.

Polijsten
Meten is weten! Dat geldt zéker voor een detailer. Om een kras uit uw lak te halen, moet u uiteraard eerst weten hoe hard u de lak kan bewerken of polijsten. Met een lakdiktemeter meten we tot op een duizendste van een millimeter hoe dik de “clear coat” of vernislaag van de auto is.  Op basis van een aantal regels kan er dan bepaald worden hoe hard er gepolijst mag worden, want: des te dieper de kras, des te agressiever er gehandeld zal moeten worden. Maar … wat is een kras eigenlijk? Deze tekening maakt het simpel:

hoe ziet een kras eruit

Zoals u ziet kunnen krassen verschillende dieptes hebben. De meest voorkomende krassen bevinden zich in de “blanke” laklaag, de vernis. De dikte en hardheid van deze laag verschilt van merk tot merk. Krassen die dieper gaan dan de vernislaag kunnen helaas niet weg gepolijst worden. Er kan dan geopteerd worden om een spot repair uit te voeren (de kras terug opvullen met de originele kleur en vernis), maar meestal is het aangewezen om het stuk waar de kras zich bevindt te laten herspuiten.

Dus wat is dan polijsten? Door verschillende polijstmachines met verschillende producten (compounds of polishes) te combineren, kan u de autolak licht of zwaar bewerken. Door met roterende of excentrische bewegingen van de machines de compound of polish over de lak te polijsten, wordt er eigenlijk een flinterdun laagje van de lak “weggehaald”, zodat ook de kras weggaat. In enkele gevallen zal de detailer ook de lak lichtjes opschuren met héél fijn schuurpapier, om dan stapsgewijs met zachtere middelen de lak terug op te blinken tot een spiegeltje! Net zoals bij de juwelier!

LET’S GET THIS PARTY STARTED

Plan uw bezoek!

We hebben voor de meeste formules minstens één dag nodig. Daarom vragen we om even een afspraak te maken.